Pengenalan
· Pelbagai teknik untuk kumpul data.
· Walaupun pelbagai teknik yang baik tetapi tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian.
· Penyelidikan tindakan tidak akan menjadi kecuali ia dilakukan dengan sempurna
· Sehubungan dengan itu, usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan
perlu dipelajari dengan gigih.
3 Sebab Perlu Capai Kualiti Tinggi
· Tanggungjawab kepada pelajar
· Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
· Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah
ilmu pengetahuan) dengan melakukan penyelidikan tindakan
Kriteria Kualiti
* sama dengan kriteria penyelidikan lain
* 2 rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan.
* kedua-dua konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.
Kesahan
- merujuk kepada kebenaran kata
- dengan mengetahui sama ada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang dikaji.
Kebolehpercayaan
- berkaitan dengan ketepatan data
- masalah kepercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil.
- sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan kita perlu tanya:
* adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
* bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data?
5 tahap penyelidikan data:
Tahap 1: mengenalpasti masalah
Tahap 2: perancangan tindakan
Tahap 3: mengumpul data
Tahap 4: analisis data
Tahap 5: perancangan untuk tindakan seterusnya
Mengumpul Data:
- Apakah jenisdata kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan kajian?
- Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspketif?
Alat Pengumpulan Data:
- Pemerhatian (video tape)
- Nota guru dan komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar dan kerja pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian
- Tinjauan Soal Selidik
- Temuduga (Audio Tape)
Tugasan:
Kemaskini proposal yang telah dibuat sebelum ini khususnya dibahagian pengumpulan data.
No comments:
Post a Comment