ANALISIS DATA
· Analisis data ialah proses menggunakan data untuk memberikan maklumat berguna untuk cadangan kesimpulan atau menyokong keputusan. Pastikan ada sekurang-kurangnya 3 atau lebih jenis data untuk dianalisis.
· Data kualitatif dan kuantitatif boleh dipersembahkan secara grafik untuk membantu proses analisis.
· Cari pola dan kategori, persamaan, terangkan trend dan pertanyaan, katalogkan pemerhatian, bilang dan bandingkan dan membuat anggaran.
Langkah Analisis Data Kualitatif
Langkah Pertama
· Tengok secara lalu maklum balas (catat temu bual, transcribe, jangan hilangkan banyak maklumat)
· Ambil nota atas tema yang muncul, isu atau fakta yang didengar.
· Cari item yang penting atau berulang-ulang.
Langkah Kedua
· Pilih 3 atau 4 tema atau kategori yang muncul dan bina matriks
· Cuba buat carta bukti berkaitan dengan tema-tema utama.
· Tempatkan tema atau kategori di atas dan senaraikan pelajar di tepinya.
· Kamu mungkin guna warns kod untuk setiap kategori yang berlainan.
Langkah Ketiga
· Jika boleh bincang tinjauan dengan pendidik lain
· Baca tinjauan (soal selidik), highlight kata kunci yang berkaitan dengan tema atau kategori yang dikenal pasti.
· Seterusnya rekodkan dapatan dalam kotak bersesuaian dalam carta matriks yang dibina.
Langkah Keempat
· Tanya (apa yang telah saya dapat)
· Rekod pemerhatian pola yang muncul semasa lihat matriks sama ada pola konsep atau pola sikap
· Tulis atau rekodkan pemerhatian bawah matriks (bawah carta matriks)
· Contoh: 2 orang pelajar (siapa yang cakap banyak).
Takut sentiasa disebut beberapa kali
· Sokong bacaan dengan jurnal
Langkah Kelima
· Apa kesimpulan yang boleh kita buat.
· Rekod kesimpulan sama ada bawah matriks atau kertas yang berlainan (termasuk tersurat dan tersirat)
Langkah Keenam
· Apa langkah seterusnya yang boleh dibuat?
. Tinjauan (soal selidik lain, temu bual, penilaian)
. Semak semua persoalan kajian
. Bina modul atau aktiviti.
. Jangan lupa rekod apa yang dibuat dalam matriks
. Apakah maklumat yang masih diperlukan:
* atas pelajar
* atas kaedah
* maklumat latar belakang untuk tajuk ini.
Thursday, June 18, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment