Saturday, May 9, 2009

MINGGU 2 (27 APRIL 2009)

REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN

Reka bentuk kajian tindakan ini terdiri daripada banyak gelungan dan asasnya adalah:

rancang--->tindakan--->pemerhatian--->refleksi

Proses ini akan dilakukan secara berulang-ulang sehingga berjaya mencapai matlamat yang ditetapkan. Proses yang berulang-ulang ini akan membentuk banyak gelungan dan menunjukkan pelbagai pendekatan telah digunakan untuk memperbaiki sesuatu isu atau masalah.

Model Kurt Lewin

cycle 1: Plan--Action--Observe--Reflect

cycle 2: Revised plan--Action--Observe—Reflect


AKTIVITI 2

Refleksi ke atas masalah penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu tajuk.Cadangkan satu strategi atau kaedah pengajaran untuk mengatasi masalah tersebut

REFLEKSI

Kumpulan saya iaitu dianggotai oleh saya, NAWAL dan NURUL SYUHADA telah memilih bab ayat kefahaman (Pendidikan Islam).
Apa yang kami dapati ialah:
->Guru-guru kurang menggunakan bahan bantu mengajar (BBM) yang berbentuk multimedia
->Guru juga kurang pengetahuan yang mendalam tentang sesuatu tajuk
->Guru juga hanya menggunakan rujukan buku teks semata-mata tanpa mempelbagaikan
bahan rujukan
->Guru juga tidap dapat mengawal loghat atau dialek negeri masing-
masing.

STRATEGI

>>Banyakkan penggunaan BBM yang berbentuk multimedia yang dapat menarik minat para
pelajar
>>Guru perlu mempunyai inisiatif tersendiri dalam menambahkan ilmu agama Islam seperti
banyak membaca buku-buku yang berkaitan dan membuat rujukan di internet
>>Guru perlu meluaskn pandangan dengan mengambil rujukan dari luar bukan hanya buku
teks semata-mata seperti rujukan melalui media cetak dan elektronik
>>Guru mesti membiasakan diri bertutur dengan menggunakan bahasa baku

AKTIVITI 1(REFLEKSI)
selepas mengikuti program BIG II,
>Refleksi ke atas masalah diri anda
>Senarai penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri anda dan rancang pelan tindakan untuk menambahbaik

Nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil. Rancang bagaimana anda ingin mengumpul data?
Bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan?
Bagaimana anda ingin menilai sama ada apa yang dirancang dan dilaksanakan tercapai?

REFLEKSI

Selepas saya mengikuti program BIG II, saya dapati saya mempunyai masalah dari segi pengurusan masa dan juga kurang keyakinan diri dalam setiap aktiviti yang dijalankan serta berpandangan negatif terhadap aktiviti-aktiviti tersebut. Saya juga menganggap semua aktiviti yang dijalankan terlalu berat, lasak dan tidak mungkin dapat dilakukan oleh saya. Penambahbaikan dan tindakan yang saya perlu lakukan ialah:
>Disiplinkan diri untuk menepati masa dan bersedia dengan lebih awal sebelum melakukan
sebarang aktiviti
>Tidak berpandangan negatif terhadap sesuatu aktiviti dan memandang rendah kepada diri
sendiri sebelum mencubanya terlebih dahulu
>Memotivasikan diri untuk melaksanakan aktiviti dengan ikhlas dan berusaha bersungguh-
sungguh

Matlamat
"Menjadi insan yang dapat mendidik orang lain menjadi insan yang versatil
dan holistik"

Objektif -

*Menguatkan ketahanan mental dan fizikal
*memupuk nilai-nilai yang murni seperti kerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong dan sebagainya.

PELAN TINDAKAN

Langkah-langkah yang perlu diambil
:#sentiasa melakukan riadah bersama rakan
#muhasabah diri
#meminta rakan memantau sama ada wujudnya perubahan dalam diri atau tidak

Mengumpul data
^:Catatan diari
^:Pemerhatian kendiri
^:Soal selidik tidak berstruktur. Contohnya tanya rakan

Cara pemantauan
}pemerhatian kendiri
}pemantauan dari rakan

Penilaian:
>Formatif iaitu pemerhatian berterusan
>Sumatif

No comments:

Post a Comment