Sunday, May 10, 2009

MINGGU 3 (4 MAY 2009)

PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

· Bidang pendidikan telah, sedang dan akan menjadi faktor paling utama untuk menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan.
· Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change: A case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding kestabilan:
§ Perubahan yang berlaku kadangkala mewujudkan ketidakpastian.
§ Dalam pendidikan, ketidakpastian mesti dielakkan kerana jelas berlaku ia akan meruntuhkan masa depan generasi muda.
Ø Pendidikan adalah satu bidang yang dinamik bukan statik.
Ø Perubahan dalam pendidikan tidak dapat dielakkan – mesti berubah.

JENIS PERUBAHAN

Terdapat 4 jenis perubahan:

1) Perubahan ke arah peningkatan
> Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu dalam organisasi seperti:
Ø Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi
Ø Memperkenalkan teknologi baru
Ø Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan komitmen dan produktiviti staf.

2) Perubahan strategik organisasi
(organisasi berubah kerana persekitaran berubah)
- Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
>Mendefinisikan semula peranan organisasi

> Perubahan nilai teras organisasi
> Pembentukan semula misi
> Perubahan struktur dan strategi organisasi
> Mendefinisikan semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab dan sistem ganjaran

3) Perubahan reaktif
- Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan dan pihak

berkepentingan (stakeholders).
- Kepekaan pelanggan dan stakeholders terhadap isu-isu persekitaran dan etika memerlukan
organisasi melakukan perubahan.
- Perubahan dari segi prosuder dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukan.

4) Perubahan akibat daripada jangkaan
- Antara sebab perubahan ini berlaku adalah:
> Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul
> Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas pelanggan
> Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah
> Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan
> Perubahan dalam trend tenaga kerja

PERUBAHAN ADALAH KOMPLEKS

Ø Perubahan dikaitkan dengan Proses Evolusi dan Revolusi.
Evolusi : perubahan yang menghasilkan kesan sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.
Revolusi: perubahan yang pantas dan meninggalkan kesan yang membinasakan.
Ø Kompleksiti atau kerumitan perubahan merupakan fokus bagi mendapatkan maklumat tentang perubahan dan tindakan yang perlu diambil untuk mengimplimentasi perubahan.

PERUBAHAN ADALAH MULTIDIMENSI

Terdapat 6 dimensi yang perlu difahami:

1. Tujuan perubahan
- Perubahan dirancang untuk capai tujuan-tujuan tertentu.
- Antara tujuan perubahan adalah untuk mengadakan penambahbaikan terhadap

sesuatu keadaan atau sistem
- Perubahan dalam satu sistem sedia ada melibatkan 2 jenis pindaan:
i. Perubahan peringkat pertama (first order change)
o Perubahan yang dibuat adalah untuk kembali kepada keadaan asal yang diinginkan
o Perubahan yang dibuat untuk mempertingkatkan pencapaian atau keadaan sistem

tanpa mengubahnya
ii Perubahan peringkat kedua (second order change)
o Melibatkan pindaan yang drastik dalam aspek sesuatu seperti matlamat, kedudukan

dan corak perhubungan sistem tersebut

2. Unit perubahan
- Merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.
- Unit-unit perubahan terdiri daripada:
i) Individu
ii) Kumpulan / pasukan
iii) Jabatan
iv) Organisasi
v) Sistem organisasi (cth: PPD –JPN- KPM)
vi) Komuniti
- Dalam mengimplimentasi perubahan, unit perubahan akan beranjak daripada individu (unit

yang kecil) kepada organisasi (unit yang lebih besar)

3. Sifat perubahan
- Daft (1983) berpendapat untuk menghasilkan perubahan pada unit yang lebih besar

(peringkat organisasi) perlukan perubahan pada peringkat yang lebih kecil (peringkat
individu)
- Mengubah seseorang individu mestilah dilakukan dengan usaha mengubah sikap, tingkah

laku atau kedua-duanya sekali


4. Magnitud perubahan
- Merujuk kepada sejauh mana perubahan yang dirancang akan diimplementasikan
- Istilah seperti perubahan yang komprehensif, sistematik dan dalam skala yang besar

sering dikaitkan dengan usaha-usaha untuk melakukan perubahan yang memberi impak
besar.
- Perubahan dalam skala yang besar akan memberi hasilan yang menarik tetapi sukar

diimplementasikan manakala perubahan dalam skala kecil adalah lebih mudah
diimplementasikan tetapi tidak menunjukkan impak yang signifikan.

5. Skop perubahan
- Skop terhadap sejauh mana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat

ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian.

6. Jangka masa perubahan
-Perubahan itu berbentuk kitaran di mana setiap kitaran perubahan dijangka berakhir

dalam tempoh 10 hingga 15 tahun – setiap kitaran bermula dengan tekanan dan diikuti
dengan pengubahsuaian terhadap perubahan yang diimplementasikan.

MODEL PERUBAHAN

1. MODEL PENGGABUNGAN ROGER
- Proses inovasi bermula apabila masalah / keperluan telah dikenal pasti.
- Masalah / keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan semasa, kerja
makmal / jangkaan pembangunan akan datang.
- Apabila masalah / keperluan tersebut telah dikenal pasti, penyelidik akan menyiasat
permasalahan itu dan bagaimana ia akan diselesaikan. Fasa ini melibatkan eksperimen
dan ciptaan yang banyak dan seterusnya menghasilkan inovasi.

2. MODEL KANTER
- Struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan
kepada beberapa tugas utama iaitu:
o Penjanaan idea
o Membina idea
o Realisasi idea
o Pemindahan idea

3. MODEL RAND
- Tujuan utama ialah untuk menentukan faktor-faktor yang menyebabkan / menghalang
perubahan pendidikan.
- Ia memandu ke arah pengumpulan data dan analisis.
- Proses perubahan di sekolah melibatkan 3 langkah:
o Daya usaha
o Implementasi
o Penggabungan

4. MODEL ACOT
- Berdasarkan Projek Apple Classroom of Tomorrow, Kajian penggunaan komputer di bilik
darjah.
- Pengkaji membuat kesimpulan bahawa kehendak perubahan dalam P&P telah
berkembang secara beransur-ansur.
- Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam P&P
i. Kemasukan (Entry)
ii. Memilih (Adoption)
iii. Menyesuaikan (Adaption)
iv. Penggunaan (Appropriation)
v. Mereka cipta (Invention)


AKTIVITI KUMPULAN:

8 SEBAB MENGAPA ORANG MENENTANG PERUBAHAN DAN BINCANGKAN CARA PENYELESAIANNYA.

8 sebab:

1. Berbeza pendapat dan sukar menerima pandangan orang lain.
2. Perubahan adalah kompleks
3. Menyebabkan ketidakpastian
4. Rasa tidak selamat.
5. Berfikiran sempit
6. Takut dengan cabaran
7. Perubahan berbeza dengan rutin harian, nilai dan adat
8. Menyebabkan keliru dalam membuat pilihan.

Cara penyelesaian:
1. Mesti bersikap tolak ansur dan bersedia mendengar dan menerima pandangan orang lain.
2. Membuka minda dan sentiasa mengikuti perkembangan semasa.
3. Berani menghadapi cabaran dan menerima risiko akibat perubahan.

No comments:

Post a Comment